Profile Syarikat

My Photo
Subang Bestari, Shah Alam,Selangor, Malaysia
HQ HALAL BESTARI TRADING No.29-1, Jalan Musytari Am U5/AM, Section U5 40150 Shah Alam,Selangor,Malaysia HP : 016-3823837 / 016-3497825 Email : halalbestari2u@gmail.com www.halalbestari.com

Wednesday, November 5, 2008

बुसिनेस CARD


Thursday, March 22, 2007

Chronic Eczima - Testimoni by Safiona

safiona lazarus wrote:
Date: Tue, 6 Feb 2007 23:12:55 -0800 (PST)From: safiona lazarus Subject: Re: [News@ANSERI] chronic eczema (testimoni)To: anseri@yahoogroups.com, sasri_2020@yahoo.com
Salam to all,

oklaa....u all nak tau ek pasal chronic eczema nie....memang mengharukan sebab dari umo setahun lagi anak dara saya (sekarang darjah 3) tu mengidap penyakit kulit...yang saya tak tahan tengok bila panas dan berpeluh, anak saya menggaru-garu sampai merah dan melecet kulit dia especially kat belah dada, tangan, peha dan bawah lutut...yelah, hati ibu mana yang tak tahan kalau tengok kulit anak orang lain cantik dan gebu walhal kulit anak kita hitam dan menggerutu...dah macam-macam krim sapu (BNV & EtG), aqeous cream, then penah sampai jumpa doktor pakar kulit kat hospital selayang pon penyakit anak dara saya tak baik-baik...piriton, ubat alah dan macam-macam lagi jenis ubat yang doktor bagi pon tak jalan...sampai at one point, ada sorang doktor panel nie suggest amik injection Vit-C every week...kita yang bukan arif hal penyakit kulit nie iyekan jer laa...lagipon doktor tuh hensem gak...hehe...i mean smart dan soft spoken gitu...bila dah amik injection pas sebulan pon tak nampak perubahan sampai saya jadi mati kutu dan give-up sbb dah tak tau cara apa lagi nak sembuhkan penyakit 'misteri' anak saya nie...

Bila saya dapat tau ex-classmate saya kat Beseri ada menjual sabun taharah nie, saya pon ihktiar la...sbb bila baca testimoni orang lain selepas menggunakan sabun nie saya rasa teruja nak mencuba...mana la tau kot2 berkesan ke kat anak saya nie...saya tawakal jer...Alhamdulillah, Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengetahui...selang 2 minggu menggunakan sabun nie, nampak perubahan yang nyata pada kulit anak saya...kulit dia yang dulu menggerutu dan melecet, dah berubah menjadi halus dan licin...so, sejak pakai sabun nie, ubat-ubat yang dia amik dulu sumer buang jer...

so, saya nak sarankan especially to all medical practitioners or bakal pakar penyakit kulit, jgn segan-segan nak cuba sabun 'tanah liat' taharah nie...it works! sebab dari tanah kita dijadikan dan kepada tanah juga kita dikembalikan....

wallahu'alam...

ikhlas,

safiona lazarus
090/88 HALAL Bestari Trade 00164083-A wrote:
Salam,Cakap pasal chronic eczema pula rasanya Puan Safiona Lazarus(88/89) boleh kasi Testimoni tentang anak dia,Puan Safiona Lazarus(88/89),Kongsi sikit....hezeri samsuri <hezerisamsuri@yahoo.com> wrote:Madi tu semua lambat! Hahahaha! tang tu aje cepat!shahriman abu bakar wrote: bangau patut la sumardi slalu lambat prep...tunggu kauabis mandi rupanya.--- Mohd Misnan wrote:> hezeri samsuri wrote:> > > > > > Aku pernah pakai sabun taharah tu. Anak aku kena> rashes sikit. Memang > > berkesan la, dgn kuasa Allah, sembuh la anak aku.> It is very the cooling > > la the sabun. Tapi jangan la korang buat main> pulak sabun tu mcm kat > > maktab dulu.> > Hmm, may be nak cuba try test gak .. ada sesiapa yg> kat UIA tu jadik > agen Taharah tak? Anak saya ada alergy, habis jari2> dia kena something > yg Dr kata chronic eczema.> > Korang buat apa sabun masa kat maktab dulu? curious> gak ..>

2 daripada 10 orang penduduk dunia mengidap masalah kulit-HARIAN METRO

20 peratus penduduk dunia menghidapi masalah kulit- HARIAN METRO 5.Oct.06> Masalah keturunan - HARIAN METRO 5.Oct.06> Oleh NORLAILA HAMIMA JAMALUDDIN>> SETIAP kali melakukan kerja di tengah panas, ruam> kecil akan muncul di tangannya. Gatalnya hanya tuhan> yang tahu terutama apabila terkena peluh. Makin> digaru, makin banyak pula yang tumbuh sehingga> kadang> kala menjadi kudis besar.>>> Bermacam ubat dicuba tetapi masalah kulit sensitif> yang dialaminya masih tidak hilang. Selalunya ia> mengambil masa satu hingga dua bulan untuk sembuh,> itupun jika dia dapat menahan keinginan 'menggaru'> dan> sentiasa menyapu ubat pada bahagian yang gatal.>> Gejala di atas adalah sebahagian daripada masalah> keradangan kulit atau lebih dikenali sebagai ekzema.> Ekzema adalah istilah umum kepada atopik dermatitis> (alahan kulit) yang berlaku pada kebanyakan orang.>> Dianggarkan 10 hingga 20 peratus penduduk dunia> mengalami masalah alahan kulit yang bermula sejak> kecil. Kajian mendapati hampir 10 peratus bayi> berumur> tiga hingga enam bulan mengalami ekzema, 40 peratus> berlaku pada bayi yang berumur 18 bulan ke atas dan> 60> peratus di kalangan remaja.>> Menurut Pakar Kulit, Dr Ruban Nathan, masalah alahan> kulit atau ekzema boleh berlaku kepada sesiapa saja> tanpa mengira umur dan pada bila-bila masa. Biasanya> ia berlaku pada bayi seawal usia dua bulan dan> kanak-kanak berumur dua tahun.>> Hampir 75 peratus pesakit mula mengalami masalah> ketika berumur enam bulan dan 90 peratus lagi> mendapat> ekzema selepas berumur setahun. Malah, ekzema juga> kini sudah menjadi masalah biasa di kalangan> kanak-kanak yang lebih tua dan orang dewasa. Ramai> individu yang mengalami ekzema turut mempunyai> masalah> alahan rinitis dan asma.>> Apabila ekzema menyerang, kulit akan menjadi merah,> kering, radang dan terasa amat gatal. Kawasan yang> kerap dilanda masalah ialah tangan, pergelangan> tangan, leher, muka, kulit kepala, siku dan kaki.>> Bagaimanapun, dalam kes yang teruk ia boleh> membabitkan seluruh badan termasuklah di kemaluan.> Apabila digaru, ia menjadi semakin besar dan kadang> kala boleh berdarah.>> Gejala alahan kulit ini datang dan pergi. Masalah> hanya akan timbul apabila seseorang itu terdedah> kepada faktor yang merangsang alahan. Sehingga kini> punca sebenar alahan masih belum diketahui tetapi ia> dipercayai disebabkan tindak balas tidak normal> sistem> pertahanan badan terhadap persekitaran.>> Ia adalah masalah keturunan dan individu yang> mempunyai sejarah keluarga mengalami ekzema berisiko> tinggi mendapat masalah yang sama. Walaupun rupanya> agak buruk dan menakutkan tetapi ekzema tidak> berjangkit serta mudah dirawat.>> "Setiap orang mengalami alahan yang berbeza.> Biasanya> agak susah hendak menentukan faktor yang menyebabkan> seseorang itu alah.>> Pesakit perlu berjumpa doktor bagi memastikan> masalahnya.>> "Makanan biasanya bukan penyebab alahan kulit> walaupun> ramai yang kata mereka alah pada makanan laut. Jika> seseorang itu alah pada makanan, dia akan mengalami> masalah gatal-gatal dalam masa 20 hingga 30 minit> selepas makan. Ada juga yang berasa gatal sebaik> menyentuh makanan berkenaan," katanya.>> Pencetus alahan>> Ada banyak faktor yang boleh mencetuskan alahan> kulit> dan ia berbeza antara setiap pesakit. Pesakit boleh> alah kepada banyak benda seperti sabun, habuk,> sengatan serangga atau alat yang dibuat daripada> logam.>> Ada pesakit yang alah kepada nikel. Ini bermakna dia> tidak boleh memakai sebarang alat yang dibuat> daripada> nikel termasulah tali pinggang atau lencana besi> walaupun ia berlapik. Ini kerana serbuk nikel boleh> terkena pada kain dan mencetuskan keradangan kulit.>> Malah, ada individu yang tidak boleh bersentuhan> dengan permukaan kasar seperti kain keras. Ini> menyebabkan kulitnya berasa gatal. Masalah menjadi> lebih buruk apabila individu berkenaan berpeluh> kerana> peluh mengandungi urea (bahan toksin) yang akan> menyebabkan rasa lebih gatal.>> Sekiranya langkah rawatan disenaraikan tidak berjaya> mengurangkan masalah alahan kulit, Dr Ruban> menasihatkan mendapatkan nasihat pakar. Ada beberapa> ubat yang boleh diambil bagi mengatasi masalah ini> seperti ubat sapu steroid dan imunomodulator,> antibiotik dan antihistamin.>> Malah, pengambilan pil makanan tambahan seperti> probiotik (bakteria baik untuk sistem usus) juga> terbukti membantu mengurangkan keradangan atau> alahan> kulit kerana ia meningkatkan sistem imun badan.>> Kajian mendapati pengambilan probiotik ketika> mengandung dan selepas melahirkan anak mampu> meningkatkan daya ketahanan badan kedua-duanya serta> mengelakkan masalah alahan pada si kecil.>> "Paling penting ialah hentikan menggaru kulit yang> gatal. Ia hanya akan memburukkan keadaan kerana> apabila bakteria masuk ke dalam badan ia boleh> menyebabkan lebih banyak jangkitan walaupun menggaru> itu boleh memberikan kelegaan sementara.>> "Langkah pertama yang perlu diambil ialah berjumpa> dengan pakar kulit. Ramai orang cuba mengubati diri> sendiri dengan membeli ubat di farmasi tanpa> mendapatkan pandangan dan panduan pakar. Ini langkah> kurang praktikal kerana ramai yang tidak pasti> dengan> masalah mereka sendiri," katanya.>> -Rawatan alahan>> KATA Dr Ruban, cara yang paling berkesan ialah cuba> mengelakkan alergen iaitu faktor pencetus alahan.> Bagaimanapun, cara ini agak sukar dipraktikkan> terutama jika seseorang itu alah terhadap makanan> tertentu. Bahkan agak mustahil juga untuk> mengelakkan> diri daripada berada dalam persekitaran panas kerana> iklim negara kita yang panas sepanjang tahun.>> Antara cara yang boleh diamalkan ialah:>> -Memakai losyen pelembab setiap kali selepas mandi.> Ia> bertujuan 'mengunci' air yang masuk ke dalam sel> kulit> ketika mandi untuk mengekalkan kelembapan dan> mengelakkan keradangan atau kegatalan.>> -Gunakan sabun yang lembut ketika mandi.>> -Cuci tangan sekerap mungkin bagi mengelakkan> jangkitan bakteria.>> -Pakai sarung tangan getah apabila membuat kerja> rumah> bagi mengelakkan kulit terkena bahan kimia dala> sabun> atau serbuk pencuci.>> -Pakai pakaian yang dibuat daripada kapas.>> -Berhenti menggaru dan pastikan kuku sentiasa> dipotong> pendek. Pakaikan sarung tangan kepada bayi yang> mengalami ekzema.>> -Jangan pendam masalah. Ceritakan kepada kawan> supaya> masalah itu dapat diatasi. Jika masih tidak berjaya,> dapatkan nasihat pakar supaya anda boleh> mengendalikan> tekanan dengan baik.>> -Galakkan anak anda untuk meluahkan perasaannya.>> -Belajar untuk bertenang dan berehat. Ini dapat> mengurangkan tekanan dan risiko serangan ekzema.